2020 r.
Przypominamy, że dotychczasowe przepisy dotyczące eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (dalej BSP) przestają obowiązywać z dniem 31 grudnia 2020 r. Wszystkich posiadających i pilotujących BSP obowiązywać będą nowe przepisy wprowadzone w oparciu o rozporządzenia Komisji Europejskiej:
- Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2019/945 (z późniejszymi zmianami - tekst ujednolicony z 9 sierpnia 2020)
- Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 (z późniejszymi zmianami - tekst ujednolicony z 6 czerwca 2020)
Do czasu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw nowych przepisów Prawa lotniczego w części dotyczącej BSP obowiązywać nas będą Wytyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Często słyszymy, że przepisy te dotyczą tylko dronów rozumianych przez nas jako wielowirnikowce. Nic bardziej mylnego. My modelarze możemy się z tym zgadzać lub nie, ale zgodnie z prawem pod pojęciem dron rozumiane są modele wszystkich bezzałogowych statków powietrznych czyli modele: wielowirnikowców, samolotów, szybowców, helikopterów itp. eksploatowanych dla zabawy, rekreacji, sportu czy pracy.
Nowe przepisy obowiązujące od 31 grudnia 2020 wprowadzają nowe obowiązki w tym najważniejsze:
- Rejestracji operatora. Operator to osoba (fizyczna lub prawna) będąca właścicielem BSP. Minimalny wiek operatora to 16 lat (w Polsce ma zostać obniżony do 14 lat), a rejestracja osoby niepełnoletniej wymaga zgody opiekuna prawnego. Wszystkie eksploatowane przez niego BSP muszą posiadać nadany mu podczas rejestracji, nr rejestracyjny operatora.
- Piloci BSP muszą wykazać się odpowiednimi kompetencjami dostosowanymi do kategorii (posiadać Certyfikat Kompetencji Pilota). Minimalny wiek pilota to 16 lat (w Polsce ma zostać obniżony do 14 lat). Osoby młodsze mogą pilotować BSP wyłącznie pod nadzorem starszego pilota BSP posiadającego odpowiednie kwalifikacje.
Rejestracji można będzie dokonać na stronie http://drony.ulc.gov.pl/ (dostępna od 31.12.2020).
Tu również będzie można znaleźć informacje na temat szkoleń i egzaminów.
Przestrzegamy, za latanie niezgodnie z obowiązującymi przepisami grozi szeroki wachlarz kar, od mandatu, grzywny do pozbawienia wolności do lat 5 w zależności od skali przewinienia.
Zgodnie z projektem ustawy „Prawo lotnicze”, osoba użytkująca (operator/pilot) system bezzałogowego statku powietrznego może zostać poddana sprawdzeniu, czy operacja jest wykonywana zgodnie z przepisami prawa, przez:
1)upoważnionych pracowników Urzędu Lotnictwa Cywilnego, funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Celno-Skarbowej, Służby Więziennej, Żandarmerii Wojskowej, strażników Straży Marszałkowskiej lub Straży gminnej (miejskiej);
2)strażników leśnych lub funkcjonariuszy Straży Parku –na terenach lasów lub parków narodowych.
Uprawnione (wyżej wymienione) służby będą mieć dostęp do rejestru operatorów bezzałogowych systemów powietrznych w celu weryfikacji uprawnień.
Więcej na:
https://latajlegalnie.com/2019/02/19/odpowiedzialnosc-operatora-bsp-i-zachowanie-sie-w-przestrzeni-powietrznej/
lub
https://bezzalogowe.wordpress.com/2017/01/12/odpowiedzialnosc-prawna-uzytkownika-drona/
W zakresie wdrażania nowych przepisów eksploatacji BSP polecamy linki:
Bezzałogowe statki powietrzne - ULC >>>
Polskie Forum FPV - NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) >>>
Pamiętajmy, nieznajomość prawa nie zwalnia nas z odpowiedzialności!!!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx