15.08.
2025 r.
2025 r.
PRZED PIERWSZYM STARTEM NA NASZYM LOTNISKU
"
PRZED PIERWSZYM STARTEM
BEZZAŁOGOWYM STATKIEM POWIETRZNYM
NA LOTNISKU MODELARSKIM W BOBROWNIKACH
"
Pilotowanie bezzałogowego statku powietrznego w świetle obowiązującego prawa lotniczego, by nie narazić się na nieprzyjemności wiąże się ze spełnieniem kilku obowiązków.
Każdy posiadacz bezzałogowego statku powietrznego (dalej BSP) staje się jego operatorem, Ważne – operator BSP to nie to samo co pilot - pierwszy jest formalnie właścicielem BSP, a drugi jest jego pilotem, czyli w praktyce steruję nim w locie. Oczywiście może to być jedna i ta sama osoba (sam kupuję/buduję dla siebie BSP, po to by nim samodzielnie latać), ale nie musi (np. firma kupuje BSP i przekazuje go do użytku swoim pracownikom). Ważne by zrozumieć tę różnicę, bowiem jeśli piloci BSP to inne osoby niż sam operator, to piloci też będą musieli zarejestrować swoje osobne konta jako operatora i pilota. Zatem jeśli jesteś operatorem i pilotem w jednym (sam będziesz pilotował swój BSP) czy też tylko pilotem, wejdź na http://drony.gov.pl i zarejestruj najpierw konto (przypisane do wybranego e-mail i numeru telefonu) a potem operatora – osoby fizycznej, a dalej system pokieruje Cię na szkolenie i egzamin on-line pilota BSP.
UWAGA! Aktualnie jako operator, mogą zarejestrować się osoby, które mają ukończone minimum 14 lat . Jeśli jesteś młodszym użytkownikiem BSP – poproś o rejestrację kogoś starszego (najlepiej opiekuna prawnego lub osobę, pod okiem której będziesz potem wykonywał loty– wciąż będziesz mógł latać BSP, ale musisz to robić pod okiem osoby, która zarejestrowała się w systemie KSID, a następnie przeszła podstawowe szkolenie.
UWAGA! Regulamin lotniska modelarskiego w Bobrownikach dopuszcza do samodzielnego lotu jedynie osoby, które ukończyły 18 lat
Otrzymany numer operatora powinieneś nanieść na swoich BSP w widocznym miejscu. Może to być naklejka, tabliczka lub najzwyklejszy napis markerem na obudowie. Od teraz Twój dron jest powiązany ze Tobą jako właścicielem – dobrze mieć tego świadomość, bowiem jest to też odpowiedzialność, którą bierze na siebie operator – właściciel drona, w szczególności jeśli zamierza go użyczyć komuś innemu do pilotowania.
Rejestracja operatora BSP a następnie pilota BSP w systemie tzw. KSID (Krajowy System Informacji Dronowej znajdujący się pod podanym wcześniej odnośnikiem http://drony.gov.pl) daje pilotowi możliwość przejścia darmowego szkolenia, egzaminu on-line i uzyskania uprawnień pilota BSP do lotów w tzw. kategorii A1/A3. (po wysłuchaniu szkolenia przechodzisz do egzaminu on-line w formie quizu (4 odpowiedzi do wyboru).
UWAGA! Regulamin lotniska modelarskiego w Bobrownikach wymaga od pilota BSP min. kategorii A1/A3
Każdy lot BSP powinien zostać zgłoszony przed jego wykonaniem! Służy do tego aplikacja mobilna DroneTower, którą należy pobrać na swojego smartfona z Google Play lub Apple Store. Tutaj też musisz założyć konto użytkownika i zweryfikować je numerem telefonu komórkowego. Istotne znaczenie ma również zezwolenie aplikacji DroneTower na sprawdzanie Twojej lokalizacji, gdyż aplikacja Drone Tower automatycznie sprawdza w jakiej strefie się znajdujesz i czy możesz w niej wykonać lot (prócz lokalizacji bierze pod uwagę również zakres wagowy BSP, kategorię lotu, wysokość lotu oraz promień obszaru lotu – wszystkie te informacje deklaruje pilot w aplikacji DroneTower).
Przygotowanie do startu BSP, zgłoś przez aplikację tzw. „Check-in'em”
Każdy posiadacz bezzałogowego statku powietrznego (dalej BSP) staje się jego operatorem, Ważne – operator BSP to nie to samo co pilot - pierwszy jest formalnie właścicielem BSP, a drugi jest jego pilotem, czyli w praktyce steruję nim w locie. Oczywiście może to być jedna i ta sama osoba (sam kupuję/buduję dla siebie BSP, po to by nim samodzielnie latać), ale nie musi (np. firma kupuje BSP i przekazuje go do użytku swoim pracownikom). Ważne by zrozumieć tę różnicę, bowiem jeśli piloci BSP to inne osoby niż sam operator, to piloci też będą musieli zarejestrować swoje osobne konta jako operatora i pilota. Zatem jeśli jesteś operatorem i pilotem w jednym (sam będziesz pilotował swój BSP) czy też tylko pilotem, wejdź na http://drony.gov.pl i zarejestruj najpierw konto (przypisane do wybranego e-mail i numeru telefonu) a potem operatora – osoby fizycznej, a dalej system pokieruje Cię na szkolenie i egzamin on-line pilota BSP.
UWAGA! Aktualnie jako operator, mogą zarejestrować się osoby, które mają ukończone minimum 14 lat . Jeśli jesteś młodszym użytkownikiem BSP – poproś o rejestrację kogoś starszego (najlepiej opiekuna prawnego lub osobę, pod okiem której będziesz potem wykonywał loty– wciąż będziesz mógł latać BSP, ale musisz to robić pod okiem osoby, która zarejestrowała się w systemie KSID, a następnie przeszła podstawowe szkolenie.
UWAGA! Regulamin lotniska modelarskiego w Bobrownikach dopuszcza do samodzielnego lotu jedynie osoby, które ukończyły 18 lat
Otrzymany numer operatora powinieneś nanieść na swoich BSP w widocznym miejscu. Może to być naklejka, tabliczka lub najzwyklejszy napis markerem na obudowie. Od teraz Twój dron jest powiązany ze Tobą jako właścicielem – dobrze mieć tego świadomość, bowiem jest to też odpowiedzialność, którą bierze na siebie operator – właściciel drona, w szczególności jeśli zamierza go użyczyć komuś innemu do pilotowania.
Rejestracja operatora BSP a następnie pilota BSP w systemie tzw. KSID (Krajowy System Informacji Dronowej znajdujący się pod podanym wcześniej odnośnikiem http://drony.gov.pl) daje pilotowi możliwość przejścia darmowego szkolenia, egzaminu on-line i uzyskania uprawnień pilota BSP do lotów w tzw. kategorii A1/A3. (po wysłuchaniu szkolenia przechodzisz do egzaminu on-line w formie quizu (4 odpowiedzi do wyboru).
UWAGA! Regulamin lotniska modelarskiego w Bobrownikach wymaga od pilota BSP min. kategorii A1/A3
Każdy lot BSP powinien zostać zgłoszony przed jego wykonaniem! Służy do tego aplikacja mobilna DroneTower, którą należy pobrać na swojego smartfona z Google Play lub Apple Store. Tutaj też musisz założyć konto użytkownika i zweryfikować je numerem telefonu komórkowego. Istotne znaczenie ma również zezwolenie aplikacji DroneTower na sprawdzanie Twojej lokalizacji, gdyż aplikacja Drone Tower automatycznie sprawdza w jakiej strefie się znajdujesz i czy możesz w niej wykonać lot (prócz lokalizacji bierze pod uwagę również zakres wagowy BSP, kategorię lotu, wysokość lotu oraz promień obszaru lotu – wszystkie te informacje deklaruje pilot w aplikacji DroneTower).
Przygotowanie do startu BSP, zgłoś przez aplikację tzw. „Check-in'em”
Pamiętaj by szanować podstawowe prawa człowieka – w szczególności prywatność i prawa do ochrony wizerunku osób postronnych, nad którymi być może będziesz przelatywał. Prawo lotnicze nie ma tu wprost zastosowania, ale przepisy kodeksu wykroczeń oraz kodeksu karnego już zdecydowanie tak – uporczywe niepokojenie bezzałogowym statkiem powietrznym, stwarzanie poczucia zagrożenia, naruszanie prywatności są – w zależności od klasyfikacji czynu – traktowane jako wykroczenia lub przestępstwa i grozi za nie nawet kara ograniczenie wolności.
Na koniec pamiętaj, by po zakończonym locie ponownie wejść do aplikacji DroneTower, by „wyłączyć Check-in” z oznaczeniem Twojego BSP na mapie (ikona lądującego samolotu po kliknięciu w ikonę trzech kropek)
„Check-in'y”, czyli widoczne pinezki na mapie pokazujące pozycje wszystkich zgłoszonych lotów, są widoczne również dla tzw. organów służb ruchu lotniczego. Zadbaj zatem o to, by Twoja pinezka zniknęła z mapy po zakończonym locie, by zarówno służby jak i pozostali użytkownicy mieli bieżącą informację o „zajętości” danej przestrzeni powietrznej przez Twój BSP.
Uporządkuj również miejsce startu/lądowania – zostaw je przynajmniej w takim stanie, w jakim je zastałeś przed wykonaniem swojego lotu.
Na koniec pamiętaj, by po zakończonym locie ponownie wejść do aplikacji DroneTower, by „wyłączyć Check-in” z oznaczeniem Twojego BSP na mapie (ikona lądującego samolotu po kliknięciu w ikonę trzech kropek)
„Check-in'y”, czyli widoczne pinezki na mapie pokazujące pozycje wszystkich zgłoszonych lotów, są widoczne również dla tzw. organów służb ruchu lotniczego. Zadbaj zatem o to, by Twoja pinezka zniknęła z mapy po zakończonym locie, by zarówno służby jak i pozostali użytkownicy mieli bieżącą informację o „zajętości” danej przestrzeni powietrznej przez Twój BSP.
Uporządkuj również miejsce startu/lądowania – zostaw je przynajmniej w takim stanie, w jakim je zastałeś przed wykonaniem swojego lotu.
Powodzenia i „tylu lądowań ile startów” !
xxxxxxxxxxxxx