REGULAMIN ZAWODÓW
MAKIET ZDALNIE STEROWANYCH F4H-P
w Bobrownikach woj. śląskie
opracowane na podstawie przepisów opracowanych przez Płocką Grupę Modelarską RC
i przepisów sportowych tom 4 Międzynarodowej Federacji Lotniczej (FAI)
MAKIET ZDALNIE STEROWANYCH F4H-P
w Bobrownikach woj. śląskie
opracowane na podstawie przepisów opracowanych przez Płocką Grupę Modelarską RC
i przepisów sportowych tom 4 Międzynarodowej Federacji Lotniczej (FAI)
- Definicja makiety latającej F4H-P,
Makieta latająca jest zmniejszonym, uproszczonym odwzorowaniem załogowego statku powietrznego cięższego od powietrza o stałych skrzydłach. - Program zawodów,
Program każdych zawodów składa się z oceny za wierność odwzorowania (ocena statyczna) i oceny za loty. - Komisja sędziowska,
Komisja Sędziowska składa się z trzech sędziów, z których przynajmniej jeden winien posiadać uprawnienia do samodzielnego sędziowania zawodów ogólnopolskich wydane przez Aeroklub Polski (AP), - Współczynniki trudności
Jeżeli stosowane są współczynniki trudności, to sędziowie punktują według skali ocen od 0 do 10 bez stosowania ocen ułamkowych, - Uwagi,
- Wszystkie modele powinny startować w taki sam sposób, jak ich pierwowzór. Dopuszczalny jest start z ręki lub urządzenia startowego, jednak powoduje to utratę punktów za start, chyba że oryginał korzystał z urządzenia startowego,
- Modele wodnosamolotów mogą z braku odpowiedniej powierzchni wodnej startować na kołach lub wózkach startowych. Zwolnienie lub odrzucenie wózków startowych natychmiast po starcie nie spowoduje obniżenia punktacji,
- Żadna część modelu poza wyposażeniem do sterowania i akumulatorem napędowym nie może być odjęta od modelu ani też dodana pomiędzy oceną statyczną i lotami,
- Zastosowanie kołpaka lub śmigła niezgodnego z odwzorowaniem pierwowzoru nie wpływa negatywnie na ocenę,
- Zabrania się stosowania śmigieł metalowych,
- Jeśli od modelu odpadnie w locie jakakolwiek część, to punktacja za ten lot wynosi ZERO,
- Dopuszcza się wymianę uszkodzonego śmigła i kołpaka.
- Wszystkie modele powinny startować w taki sam sposób, jak ich pierwowzór. Dopuszczalny jest start z ręki lub urządzenia startowego, jednak powoduje to utratę punktów za start, chyba że oryginał korzystał z urządzenia startowego,
- Liczba modeli,
Każdy Zawodnik może zgłosić do zawodów tylko jeden model, - Liczba pomocników,
Każdy Zawodnik może mieć jednego pomocnika, który nie może dotykać nadajnika podczas oficjalnego lotu, - Wymagania dotyczące zawodnika,
- Zawodnik nie musi być członkiem aeroklubu, stowarzyszenia czy klubu. Nie wymaga się licencji sportowej wydanej przez Aeroklub Polski (AP),
- Zawodnik musi posiadać ubezpieczenie OC wymagane przez Prawo Lotnicze. Polisę należy przedstawić do wglądu przy rejestracji Zawodnika lub przesłać skan razem ze zgłoszeniem,
- Zawodnik musi być zarejestrowany jako operator zgodnie z przejściowymi przepisami dotyczącymi eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (BSP). Potwierdzenie rejestracji operatora należy przedstawić do wglądu przy rejestracji Zawodnika.
- Dokumentacja modelu,
- Za dostarczenie Komisji Sędziowskiej trzech egzemplarzy dokumentacji niezbędnej do oceny wierności odwzorowania zgodnej z wymogami punktów 8.2, 8.3, 8.4 oraz trzech kart oceny statycznej odpowiada Zawodnik,
- Pierwszą stroną dokumentacji powinien być opis modelu wydrukowany w formacie A4 zawierający:
- nazwę statku powietrznego,
- typ,
- źródło dokumentacji,
- skalę (podziałkę) w jakiej wykonano model [ P ],
- prędkość maksymalną pierwowzoru [ km/h ],
- prędkość przelotową (podróżną) pierwowzoru [ Vp ]
- powierzchnię nośną płata pierwowzoru [ m2 ],
- powierzchnię nośną płata modelu [ m2 ],
- obciążenie powierzchni nośnej modelu [ kg/m2 ],
- prędkość przelotową modelu zgodną ze skalą [ Vp/P ],
- rok budowy modelu,
- imię i nazwisko, podpis zawodnika. - Dokumentacja musi zawierać rysunek zaczerpnięty z ogólnodostępnej publikacji, czasopisma lub wydawnictwa książkowego przedstawiający pierwowzór w trzech rzutach (widok z boku lewego lub prawego, z góry, z przodu) w takiej podziałce by zmieścił się na formacie A4, a rozpiętość płata nie przekraczała 200 mm i nie była mniejsza niż 120 mm,
- Dokumentacja musi również zawierać co najmniej jedną kolorową fotografię lub reprodukcję fotografii pierwowzoru w całości umożliwiającą punktację za kolorystykę i oznakowanie oraz ocenę tych cech. Maksymalnie dokumentacja może zawierać trzy fotografie lub reprodukcje fotografii. Dokumentacja fotograficzna może być zastąpiona opisem malowania lub oznakowania z ogólnodostępnych publikacji. Brak fotografii, reprodukcji lub opisu powoduje ocenę ZERO za kolorystykę i oznakowanie.
- Ocena wierności odwzorowania i skali:
- Widok z boku …………………… K = 4
- Widok z góry ……………………. K = 4
- Widok z przodu ………………… K = 4
- Kolorystyka …………………….... K = 7
- Oznakowanie ……………………. K = 4
- Szczegóły ………………………..... K = 2
Ocena „ZERO” za jeden z trzech widoków przez każdego z trzech sędziów jest równoznaczna za nieuznanie modelu za makietę, powoduje zakończenie oceny oraz dyskwalifikację (nie dopuszczenie do lotów).
Oceny dokonuje się z odległości nie mniejszej niż 3 metry i nie większej niż 5 metrów od modelu. Czas oceny nie powinien przekraczać 10 minut.
- Wykonanie modelu
Dopuszcza się makiety niewykonane przez zawodnika, - Punktacja za wierność odwzorowania, według punktu „10”
- Każdy z sędziów punktuje poszczególne elementy odwzorowania według punktu „10” w skali ocen od 0 do 10. Punkty te zostają zapisane w karcie oceny, a następnie pomnożone przez odpowiedni współczynniki trudności K,
- Do punktacji za wierność odwzorowania za model wykonany od podstaw dolicza się 20% bonus,
- Ocena za odwzorowanie zaliczana jest do punktacji ogólnej pod warunkiem, że model wykona przynajmniej jeden lot oficjalny,
- Charakterystyka techniczna makiety,
- Maksymalna masa kompletnej makiety gotowej do lotu (bez paliwa) wynosi 15 kg,
- Maksymalne obciążenie powierzchni nośnej płata 15 kg/m2
- Dopuszcza się stosowanie do napędu dowolnych silników spalinowych lub elektrycznych,
- Makiety napędzane silnikami elektrycznymi ważone są bez ogniw napędowych,
- Do napędu modelu nie mogą być stosowane silniki rakietowe lub pulsacyjne,
- Wyposażenie radiowe
- Nie stawia się ograniczeń co do wyposażenia radiowego mechanicznego,
- Używanie programatorów i urządzeń stabilizujących jest zabronione,
- Ocena za loty,
Ocena za loty odbędzie się zgodnie z opracowanym na podstawie doświadczeń Płockiej Grupy Modelarskiej RC i przepisów FAI dla klasy F4C regulaminem.
Regulamin oceny za loty w klasie F4H-P: Link >>>>> - Wynik końcowy
- Ocenę końcową stanowi suma punktów uzyskana ze średniej ocen za dwa najlepsze loty i punktów uzyskanych w ocenie statycznej modelu,
- Jeżeli zawodnik wykonał tylko jeden lot, wtedy do wyniku końcowego zalicza się połowę punktów za wykonany lot, z zastrzeżeniem punktu 15.3.2,
- Jeżeli z przyczyn niezależnych od organizatora mogą być rozegrane mniej niż trzy kolejki lotów, ocenę końcową ustala się następująco:
- Jeżeli odbyły się dwie kolejki, stosuje się średnią ocen za dwa loty,
- Jeżeli odbyła się tylko jedna kolejka lotów, do wyniku tego lotu dodaje się wynik oceny statycznej,
- Oficjalne wyniki kolejki mogą być zarejestrowane tylko wtedy, gdy wszyscy zawodnicy mieli możliwość wykonania lotów w tej kolejce.
- Warunki bezpieczeństwa,
- Wszystkie pokazy muszą być wykonywane równolegle do linii sędziów.
- Wyjątkiem od przepisu wymienionego w punkcie 16.1 jest pokaz „start w osi wiatru”. Manewr ten zawodnik ma prawo wykonać pod wiatr, tak długo aż nie przeleci wyznaczonej przestrzeni poza sędziami, zabezpieczającej widzów, organizatorów, zawodników i pomocników,
- W danym locie dopuszczalne jest jednokrotne przekroczenie strefy bezpieczeństwa. Drugie przekroczenie skutkuje natychmiastowym przerwaniem lotu i obowiązkiem lądowania.
W takim przypadku lądowanie nie jest punktowane. O dopuszczeniu zawodnika do kolejnych lotów decyduje Komisja Sędziowska. - Jeśli w opinii Sędziego Głównego lot odbywa się w sposób niebezpieczny, pilot może otrzymać polecenie lądowania, które musi niezwłocznie wykonać.
Manewr lądowania będzie punktowany, o ile nie zaszły okoliczności opisane w punkcie 16.3.
- Wszystkie pokazy muszą być wykonywane równolegle do linii sędziów.